Afvallers, blijvers en nieuwkomers

De stoet van deelnemende maatschappelijke organisaties aan de Stedenband telt blijvers, afvallers en nieuwkomers. Afvallers zijn bijvoorbeeld clubs die door vergrijzing of om andere redenen verdwijnen. Een blijver sinds tientallen jaren is bijvoorbeeld de vrijwillige brandweer.

Nieuwkomers waren in de afgelopen jaren Groei & Bloei en een groep media-professionals en -vrijwilligers. Zo gaat dat en zo hoort dat.

Veelvuldig ontvangt De Bilt groepen met zeer diverse achtergronden voor een eenmalig bezoek, zoals Landwirte (landbouwers), de Coesfeldse vereniging Vrienden van De Bilt, het Rode Kruis, de Voedselbank enzovoort.

Soms resulteren daaruit vervolgactiviteiten, in de vorm van een tegenbezoek aan Coesfeld of meer.

stele

De trots van Groei & Bloei

Voor ons gemeentehuis Jagtlust is de door Groei & Bloei in 2022 aangelegde en sindsdien geweldig onderhouden Jumelagetuin een in het oog vallende aanwinst.

Een stele met informatie illustreert de rol van de Stedenband als onlosmakelijk onderdeel van Europese samenwerking op gemeentelijk niveau.

Een door Groei & Bloei geschonken bankje biedt de wandelaar een rustmoment. Het Jumelagebestuur en Groei & Bloei zijn trots op de meerwaarde van deze symbolische tuin biedt voor onze gemeente.

vrijwillige-brandweer

Vrijwillige brandweer

Vrijwillige brandweercorpsen van De Bilt en Coesfeld-Nette ontmoeten elkaar jaarlijks om zowel professionele kennis als plezier met elkaar te delen. Een win-win-situatie. De Nettenaren luisterde al eens het zomer-evenement in het Van Boetzelaerpark op met een spetterende waterorgel-show van licht en muziek.

Vast pandoer is het levendige Brunnenfest in de maand juni in de Coesfeldse kern Lette. Liefst bij aangename weersomstandigheden en in een puike stemming valt er veel te genieten van het programma van feestelijkheden, de waterorgelshow, buitenspelen en gastronomie.

Ook in 2025 bezochten de corpsen elkaar weer, wat alleen maar ten goed kan komen aan onze brandveiligheid.

media-bezoek

Media op bezoek

Een eerste uitwisseling tussen professionals (en vrijwilligers) uit de journalistiek vond plaats in 2023. Een tiental journalisten van het Coesfeldse dagblad Die Algemeine Zeitung voerde geanimeerde gesprekken met vertegenwoordigers van het AD UN, De Vierklank, Regio TV De Bilt en de gemeente.

Zo kregen de gasten een goed beeld van het medialandschap in De Bilt en hun rol in de lokale democratie. Een tegenbezoek aan de gemeente Coesfeld staat op de rol.