Stedenband viert vijftigjarig bestaan in 2027

 Op de foto genomen bij de opening van de jumelagetuin vlnr burgemeester Potters, voorzitter Tine Rigter van Jumelage De Bilt en voorzitter Heinz Öhmann van Jumelage Coesfeld
Op de foto genomen bij de opening van de jumelagetuin vlnr burgemeester Potters, voorzitter Tine Rigter van Jumelage De Bilt en voorzitter Heinz Öhmann van Jumelage Coesfeld

In 2027 viert onze gemeente het vijftigjarige bestaan van de Jumelage De Bilt – Coesfeld. Na intensieve voorbereidingen is de stedenband in het jaar 1977 door de gemeentebesturen van De Bilt en de Duitse gemeente Coesfeld middels oorkonden officieel bekrachtigd en staat deze sindsdien bekend als een van de meest succesvolle stedenbanden van Nederland en Duitsland. In ons jubileumjaar 2027 willen we niet alleen de vriendschapsband met Coesfeld aanhalen, maar deze – in het licht van de oorspronkelijke doelstellingen - vernieuwen, verdiepen en verbreden als bijdrage aan Europese samenwerking, ontwikkeling en vrede vanaf het gemeentelijke vlak.

Historie

Van meet af aan was de ambitie van de stedenband, die haar inspiratie had ontleend aan de Europese Beweging Nederland, om de blik te richten op Europa en te staan voor vrijheid, solidariteit en een democratie waarin alle stemmen tellen. Deel van de ambitie was medio jaren zeventig om een geschikte partnerstad te identificeren. Het oog werd gericht op Coesfeld als een qua grootte en cultuur vergelijkbare gemeente.

Na enkele uitwisselingsgesprekken besloten de beide gemeenten in 1977 een jumelage aan te gaan voor een periode van vijf jaar, wat is vastgelegd in oorkonden die in Jagtlust nog de muren van de Coesfeldzaal sieren. Voor de uitvoering en met het oog op de betrokkenheid van burgers werd in 1978 de Stichting Jumelage De Bilt-Coesfeld opgericht, welke voortvarend aan de slag ging. Op 23 april 1983 werd op grond van de sterk positieve ervaringen een overeenkomst getekend voor een blijvend partnerschap.

Op 12 juni 2003 werd de verbondenheid en vriendschap wederom formeel bevestigd in een derde "oorkonde."

In 1991 ontving de Stichting voor haar werk de Jumelage Oscar in de categorie solidariteit, een onderscheiding voor haar werk voor de Europese gedachte.

In De Bilt werd in 1995 ter versteviging van het contact met burgers en organisaties een stichtingsraad in het leven geroepen als klankbord voor het stichtingsbestuur.

De gemeente heeft de jumelage op meerdere manieren zichtbaarheid gegeven. Wie de gemeente binnenrijdt ziet bij het plaatsnaambord de wapens van De Bilt en Coesfeld.Op de toerit naar het gemeentehuis ontmoet men een richtingaanwijzer met daarop Coesfeld 156 km. In het gazon voor Jagtlust staat een rode kastanje, geplant in 1997 vanwege het 25-jarig jubileum van de stedenband.

Sinds 2022 is Jagtlust dankzij de inzet van Groei & Bloei tevens verrijkt met een bijzonder fraaie Jumelagetuin, inclusief een herdenkingsstele.