Jumelage De Bilt - Coesfeld

Vijftig jaar stedenband 2027

In 2027 viert onze gemeente het vijftigjarige bestaan van de Stichting Jumelage De Bilt – Coesfeld. De stedenband werd in het jaar 1977 officieel bekrachtigd als initiatief van de gemeentebesturen van De Bilt en de Duitse gemeente Coesfeld. Sindsdien staat deze bekend als een van de meest succesvolle stedenbanden van Nederland en Duitsland. In ons jubileumjaar 2027 willen we niet alleen de vriendschapsband met Coesfeld aanhalen, maar deze – in het licht van de oorspronkelijke doelstellingen - vernieuwen, verdiepen en verbreden als bijdrage aan Europese samenwerking, ontwikkeling en vrede vanaf het gemeentelijke vlak.

De stichting staat ten dienste van uitwisseling tussen burgers en organisaties van beide gemeenten, wat meestal vorm en inhoud krijgt via betrokken instellingen op het gebied van onderwijs, cultuur, sport, welzijn, klimaat en ondernemerschap. Het kan gaan van schooluitwisselingen, muzikale optredens over en weer en bilaterale werkbezoeken van de vrijwillige brandweercorpsen tot klimaatuitwisseling en zelfs kookavonden om elkaars keuken leren kennen.

De jumelage met Coesfeld en andere Europese gemeenten biedt prachtige kansen op het aanzwengelen van internationale verbindingen, ontmoetingen en kennisuitwisseling op velerlei gebied, taal en cultuur en wat niet al. Symbolisch zeker, praktisch vooral, moeizaam soms, maar altijd plezierig en lonend.